کارگاه تابستانی آنلاین داستان‌پردازی | دورهٔ برخطِ داستان‌نویسی

کارگاه تابستانی آنلاین داستان‌پردازی | دورهٔ برخطِ داستان‌نویسی

Category : Announcements

داستانِ رُمان، فیلم‌نامه، بازی، کمیک و مانگا

هزینه دوره: ۴۹۵۰۰ ۴۱۵,۰۰۰ تومان

ثبت نام کارگاه آنلاین داستان‌پردازی پایه ۱

زمان: ۲۰ ساعت، ۸ جلسۀ ۲ ساعتی، هفته‌ای ۱ جلسه
یعنی، ۱۶ ساعت + ۴ ساعت تمرین و اجرای آموزه‌ها
چهارشنبه‌ها ساعت ۱۶ تا ۱۸
از چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ تا چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰

.مکان: این دوره آنلاین است و ثبت نام از هر کشور و شهری آزاد است

ثبت نام از راهِ کارت‌به‌کارت انجام می‌شود. برای ثبت نام و پرسش سوال در تلگرام به دستیار عاطفه بهسام و یا در اینستاگرام به صفحه کلاس‌ها پیام بزنید

دوره داستان‌پردازی عاطفه بهسام در انستیتوی ملی بازی‌سازی ایران

داستان‌پردازی چیست و چرا اهمیت دارد؟

داستان‌پردازی درگیرشدن با داستان‌نویسی از راهی متفاوت و نو است. پایه تمام داستان‌ها، چه رُمان و فیلم‌نامه و چه بازی و کمیک و مانگا، داستان‌پردازی دقیق و پردازش‌یافته و پالایش‌شده است. داستان‌نویسیِ حرفه‌ای اصولی دارد و داستانِ پاکیزه همین‌طور شمّی و آزمون‌وخطایی عمل نمی‌آید. داستان‌نویسی فقط بیان خامِ روایتی هرچند عمیق نیست. روایت را باید در قاب و قالبِ قواعدی ریخت و درست‌وحسابی آماده کرد و با دلِ قُرص به دست خواننده داد. از راهی روشمند و آرام، کارگاه آنلاین داستان‌پردازی دستِ قلمتان را می‌گیرد و مربی‌وار جلو می‌بردتان. ۰

جلسه ارائه دانشجویان دوره داستان‌پردازی عاطفه بهسام در مؤسسهٔ ویراستاران

مزیت کارگاه آنلاین داستان‌پردازی به روش بین‌الملل

کلاس و کارگاه آموزشی برای داستان‌نویسی و نویسندگی خلاق داستانی زیاد است، ولی مزیت ویژهٔ کارگاه آنلاین داستان‌پردازی عاطفه بهسام این است که محتوای آن برگرفته از دوره‌ها و منابع آموزشیِ داستان‌نویسی در جهان است. او سال‌هاست منابع آموزشیِ دست‌اول در داستان‌نویسی را مطالعه و مرور می‌کند و دوره‌های آموزشیِ بین‌المللی را می‌گذراند و داور و مربیِ چند رویداد جهانیِ داستان‌نویسی است. زادگاه داستان‌ها و افسانه‌ها شرق بوده است؛ اما در ادبیات مدرن، غرب توانسته است در تدوین و قالب‌پردازی و نوآوری، ذائقهٔ جهانیان را تحث تأثیر قرار دهد و استانداردسازی کند. از قضا، ما زمینه و مایه‌اش را برای روایتگری داریم و می‌مانَد آگاهی از اصول روزِ پرداختن روایت. اینجا سخن از داستان مدرن است: آنچه در کتاب‌های پُرفروش و مطرحِ جهان رخ می‌دهد، آنچه در فیلم‌نامه‌های ممتاز جاری است، آنچه در شیوهٔ روایتِ رسانه‌های اثرگذار حضور دارد و آنچه برخاسته از ملاک‌های پسند و ناپسندِ مخاطبان نسل امروز بر پایهٔ قواعد نظام‌یافته و روزآمدشده است. ۰

 مزیت دوم، تعاملی‌بودن آموزش‌هاست، بدون یدک‌کشیِ این عنوان و بدون شعاردادن. در کارگاه داستان‌پردازی، همگی مستمر نظر می‌دهند، بحث می‌کنند، بارها بلند فکر می‌کنند، به‌دفعات خود را بروز می‌دهند و می‌کوشند «بُرون‌داد» تولید کنند. این رسم و شیوهٔ مدرس است. اگر به جزوه‌نویسی و گرفتن «درون‌دادِ» محض عادت دارید و دوست دارید که آخرِ این کارگاه‌ها جزوه‌ای شیک و منظم در دست داشته باشید و ذوق کنید که کلی نکتهٔ نظری یاد گرفته‌اید به جای کار عملی، این کارگاه برای شما مناسب نیست! روال کارگاه داستان‌پردازی، نوشتن است. ۰

کارگاه آنلاین داستان‌پردازی عاطفه بهسام پُرتمرین و پُرتکلیف است. دست‌کم باید روزی یک‌ساعت زمان بگذارید. می‌خواهیم یاد بگیریم که با قلم و کاغذ و صفحه‌کلید دوست بشویم و ترسمان از آن بریزد و سوار واژه‌ها و جمله‌ها بشویم و به جاهای دیدنیِ درون و بیرونمان سر بزنیم. عادت به نوشتن یکی از اهداف این کارگاه است. با تمرین‌ها و تکلیف‌های این کارگاه، آماده می‌شوید برای اینکه «عادت نوشتن» را در خود بسازید. القصه، به این کارگاه بیایید اگر این عادت به نوشتن را دوست دارید. اما اگر دوست ندارید بنویسید، ما راه میان‌بُری بلد نیستیم. اگر قرار نیست پشت فرمانِ ماشین بنشینید، چه کاری است به کلاس‌های آموزش رانندگی بروید؟ داستان‌نویسی «دانش» نیست، مهارتِ مبتنی بر دانش و آگاهی است. قواعدآموزی لازم دارد و دست‌گرمی و نوشتن و نوشتن و نوشتن. ۰

دورهٔ داستان‌پردازی چند سطح دارد؟ مراحلش چیست؟

عاطفه بهسام داستان‌پردازی را در دو دستهٔ «دورهٔ اصلی» و «دوره‌های تکی» تدریس می‌کند. دورۀ اصلی داستان‌پردازی شش کارگاه است. هریک از کارگاه‌ها پیش‌نیازِ کارگاه بعدی است و فرد مشتاق باید از «پایه ۱» شروع کند و به‌ترتیب پیش برود. ۰

دورهٔ اصلی داستان‌پردازی

کارگاه ۱. داستان‌پردازی پایۀ ۱ 
کارگاه ۲. داستان‌پردازی پایۀ ۲
کارگاه ۳. داستان‌پردازی میانی ۱
کارگاه ۴. داستان‌پردازی میانی ۲
کارگاه ۵. داستان‌پردازی پیشرفته ۱
کارگاه ۶. داستان‌پردازی پیشرفته ۲

دوره‌های تکی و تخصصی پس از اتمام دوره‌ اصلی

کارگاه ۷. اقتباس معکوس
‌‌کارگاه ۸. ایدهٔ خام ۱
‌کارگاه ۹. ایدهٔ خام ۲
‌کارگاه ۱۰. شخصیت‌پردازی و روان‌شناسی
کارگاه ۱۱. روند و پیشرفت داستان
‌کارگاه ۱۲. نوشتن و ارائهٔ داستان
کارگاه ۱۳. تحقیق، نوشتن و چاپ داستان
کارگاه ۱۴. کارگاه رمان
کارگاه ۱۵. کارگاه بازی‌نامه
کارگاه ۱۶. کارگاه داستان فیلم
کارگاه ۱۷. کارگاه داستان مانگا و کُمیک

من دوره‌های داستان‌نویسی رفته‌ام. می‌شود دورهٔ داستان‌پردازی عاطفه بهسام را از سطح پیشرفته‌اش بیایم؟

در برنامۀ اجرایی در این کارگاه، این کارها تعریف نشده است: آزمون تعیین‌سطح، جهشی‌خواندن، ورود از میانهٔ سطوح و… . از سرِ متفاوت‌بودن محتوا و تمرین‌های چشمگیر دوره، هر عزیزی باید بزرگواری کند و از دورۀ پایۀ ۱ شروع کند؛ حتی اگر چند داستان و رمان نوشته باشد، حتی اگر چندین دورۀ داستان‌نویسی گذرانده باشد و حتی اگر کتاب‌های مرجعِ داستان‌نویسی را خوانده باشد. پس باید از ابتدا با هم شروع کنیم. ۰

عاطفه س. بهسام
نویسنده، طراح، مدرس، مترجم

داور و مدرس مسابقهٔ بین‌المللیِ نویسندگی پیچْوارز آمریکا ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ (Pitch Wars)
نویسندهٔ رمانِ برنده در مسابقهٔ بین‌المللیِ نویسندگی پیچوارز آمریکا ۲۰۱۷
مدرس کارگاه‌های داستان و شخصیت‌پردازیِ داستان در مؤسسهٔ «ویراستاران»، انستیتوی ملی بازی‌سازی، دانشگاه امام‌خمینی(ره) و مؤسسه‌های دیگر
دانش‌آموختهٔ دورهٔ نوشتن و ویراستِ رمان انگلیسی، سوزان لاکین
دانش‌آموختهٔ دورهٔ شخصیت‌پردازی و روند داستان، مایکل هیگ و کریس وگلر
دانشجوی دورهٔ نویسندگی حرفه‌ای، جسیکا برودی
طراح شخصیت و طراح جلد، در چند نشر انگلیسی و آمریکایی
ویراستار و طراح، در چند نشریهٔ انگلیسی و آمریکایی
مدرس دورهٔ نوشتن و چاپ داستان به زبان انگلیسی
داور اولین مسابقهٔ کُمیک دیزاتن
کارگردان «یوری بر رادیو»، نخستین پادکست اختصاصی «انیمه» و «مانگا» (کست‌باکس، شنوتو، توییتر، تلگرام، اینستاگرام)
سخنران تِداکس جوانان تهران ۲۰۱۸

وبگاه رویداد ادبیِ پیچوارز PitchWars.org صفحهٔ عاطفه بهسام در


Leave a Reply